SLIK VARER BLOMSTENE LENGER

For over en ukes tid siden kjøpte jeg meg noen nydelige blomster som jeg satt sammen til en bukett. Jeg kjøpte meg en nydelig vase fra Jysk, så derfor trengte jeg også blomster til å friske opp hjemme. Blomster gjør virkelig noe med hjemmet!

Jeg er ikke så flink med blomster generelt, men jeg er blitt bedre! Etter at jeg fikk meg eget hus har det blitt en del blomster og grønne planter. Jeg har mange grønne planter som er lettstelte og ikke krever så mye. Men så har man vaseblomstene som trenger tilsyn sånn en gang til dagen! Denne buketten er nok den som har stått lengst hos meg siden jeg fikk sansen for ekte blomster. Jeg fulgte noen enkle råd for å holde på dem lengst mulig, og tenkte jeg skulle dele dem med dere! 

1. Snitt stilken med en snittekniv eller tapetkniv. Aldri bruk saks eller brødkniv! Dette fordi snittet skal være så rent som mulig, og da er en snittekniv eller tapetkniv best å bruke. Bruker du for eksempel saks til å snitte stilken vil du klemme stilken mer enn du snitter dem. Da kan oppsugingsevnen bli redusert og det er ikke sikkert de klarer å suge til seg vannet. Hold deg helst under centimeteren når du snitter.

2. Det er forskjell på løkblomster og andre blomster som for eksempel roser. Løkblomster skal kuttes rett over, mens eks. roser kan du skråkutte. Det er fordi løkblomster har tykke stilker som lett suger opp vann, derfor kan de kuttes tvers over. Rosestilkene har vanskeligere for å ta opp vann, og da skråsnittes de slik at de får en større overflate til å suge opp mer vann. Jeg kuttet mine tvers over, for jeg tror ganske sikkert mine er løkblomster. De har ihvertfall en ganske tykk stilk. Ikke enkelt når man ikke vet! Men hva er det man ikke kan bruke internett til?

3. Ren vase er viktig! Bakterier kan oppstå når vannet er skittent, så vannet bør skiftes innimellom. Fjern blader som ligger i vannet, og fjern også blader helt nederst på stilkene. 

4. Varmt eller kaldt vann? Som regel holder det med vanlig kaldt vann fra springen. Tidligere var det slik at spesielt roser skulle ha varmt vann, men med varmt vann oppstår det bakterier mye lettere, så nå er det kaldt vann som gjelder. 

5. Hold fruktkurven unna blomstervasen! Frukt, og da spesielt epler, utsondrer etylen som forringer holdbarheten av blomstene. 

6. Hvis rosene begynner å henge med hodet, kan det være et tegn på at de ikke får i seg nok vann. Snitt de på nytt og fyll på med nytt, kaldt vann. Da kvikner de nok til igjen! Gjerne fyll opp vasken med vann og snitt stilkene under vann.

7.Denne buketten har jeg hatt nå i litt over en uke. Jeg utnytter hver plante så lenge jeg kan! Når stilken er ganske dø snitter jeg av alle bladene slik at blomsten kun fokuserer på å holde liv i blomsterhodet. Eller hørtes det ganske rart ut? Hehe! Når blomsten ikke har lenge igjen snitter jeg ofte av hele stilken slik at jeg kan legge kun blomsten oppi en liten vase eller ett lite fat med vann. 

7 kommentarer

Siste innlegg