HJEMMELAGEDE HORN

Av og til får jeg bare ting for meg. Å stå på kjøkkenet er ikke akkurat det kjekkeste jeg vet, men av og til slår bakelysten inn og da kan jeg stå ved kjøkkenbenken i flere timer! I går lagde jeg noen deilige pizzahorn til middag. Det ble en ganske stor porsjon deig ut av oppskriften så jeg delte halve deigen inn med pizzafyll til middag og den andre halve med ost og skinke, til frokost og niste på jobb i dag.

Jeg blir mer og mer bevisst på hva jeg spiser om dagen. Jeg går ikke like mye og snoker i godteskuffen nå om dagen enn jeg gjorde for noen uker siden. Jeg lager meg heller smoothie og havregryn til frokost enn skive med nugatti. Selv om det også skjer en gang i ny og ne. Gode vaner er greit å venne seg til allerede nå. Nå får vi jo ett lite menneske til i familien som vi skal lære opp til å innta seg gode og sunne vaner. Og da må vi jo gå frem som ett godt eksempel, som foreldre! 

Vil dere ha oppskriften på hornene forresten? Det er veldig enkelt, ikke noe hokus pokus. 1 porsjon av denne deigen gir ca. 18 horn, så du sitter igjen med mye mat! Disse passer like bra til både frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Og så lettvint å ta med seg som niste på jobb eller på tur! 

INGREDIENSER

1 kg hvetemel 

1 pose tørrgjær 

2 ss sukker 

1 ts salt 

65 g margarin 

dl melk

3 dl vann

FYLL

400 gram kjøttdeig

Pepperoni

Revet ost

Evt. skinke og ost

1-2 egg til pensling

Sesamfrø eller valmuefrø til pynt

FREMGANGSMÅTE

Ha alt det tørre i en bolle. Smelt margarin, ha i væske og varm det til 37 °C. Rør væsken godt inn i melblandingen i en kjøkkenmaskin. La deigen heve i 1 time, slå ned deigen og la den heve 1 time til.

Del deigen i tre. Kjevle ut runde pizzadeiger. Del dem i seks trekanter. Ha på revet ost, pepperoni og kjøttdeigen og rull hver trekant i sammen med den bredeste delen først. Eller om du ønsker skinke og ost. Innholdet er egentlig helt opp til hva du har lyst på. 

Legg hornene på et stekebrett med bakepapir. La dem etterheve i ca 20 minutter. Pensle med vispet egg og strø over sesamfrø. La dem steke på 200 °C i 15-20 minutter til de er gylne. Avkjøl på rist står det i oppskriften. Hornene er best varme synes jeg da, men de kan nok nytes romtemperert også.

PS! Om du ønsker å gjøre dem ett hakk sunnere kan du bytte om halvparten av hvetemelet med sammalt hvetemel. 

GOD MIDDAG ♥

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg