FORMOPPDATERING 26 UKER

Okei, da jeg først planla dette innlegget og begynte å skrive, startet jeg med setningen “Jeg synes selv at jeg ikke er blitt særlig stor”. Men nå i dag måtte jeg inn og rette på det, for gud så stor magen er blitt nå! Synes ihvertfall jeg da. Jeg merker godt at huden blir strammere rundt magepartiet og det strekker litt, spesielt rundt navlepartiet. Jeg har ikke sjans til å komme meg oppi noen av buksene mine hjemme bortsett fra joggebuksa, så jeg går veldig mye i kjoler om dagen. Jeg tar meg selv i å “vagge” mer og mer, og korsryggen har begynt å gi oftere beskjed at nå er det nok for i dag, sett deg! Tidligere denne uken har jeg slitt veldig med ryggen, jeg klarte seriøst så vidt å holde meg oppreist og måtte lene meg på møblene for å bevege meg rundt i rommet.

Jeg har lagt på meg ca. 10 kilo. Da teller jeg ikke med de 10 kiloene jeg mistet i de 3 første månedene som følge av at jeg bare kastet opp. For de har jeg fått tilbake! Så i realiteten, 20 kilo da. Men jeg tar utgangspunkt i hva jeg veide før jeg ble gravid. Jeg skal innrømme at jeg har ikke brydd meg særlig om hva og hvor mye jeg har puttet i meg, siden jeg var helt “hol” på mat etter jeg hadde den forferdelige tiden med inn og ut av sykehus og ingen mat. Men nå har jeg begynt å bli mer fokusert. Jeg prøver å spise mer frukt, det går mye i jordbær og epler. Etterhvert skal jeg prøve å bytte ut litt brød med knekkebrød, brus med kalorifri saft osv. Jeg spiser utrolig mye brød om dagen!

Men, jeg er utrolig flink til å holde meg aktiv om jeg får si det selv! Jeg er ofte ute og går tur, for det kjenner jeg kroppen har godt av. Men det blir ikke så mye av de toppturene jeg hadde planlagt. Og tempo på tur er så som så. Jeg skal iallefall holde meg aktiv så lenge som mulig! Jeg bruker TellTur som en fin motivasjon, og jeg har gått til sammen 21 turmål. Målet er ihvertfall 40-50 turer før jeg må kaste inn håndkle. 

En annen ting jeg har hengt meg litt opp i for tiden er de hovne beina mine. Jeg fikk helt sjokk da jeg plutselig ser ned og studerte føttene mine. Jeg hadde ikke tenkt over det før jeg så det. Tydeligvis er dem ikke så galne som det jeg først trodde, for legen min måtte le litt da jeg sa hun måtte se de hovne beina mine som var blitt såå tykke! De såkalte hovne beina mine kunne hun rangere på det laveste nivået over hovenhet. Sååee, førstegangsgravid sier du!? Noe hysterisk til tider? Men fakta er at de “vanlige” skoene mine er litt trange og jeg må begynne å se etter andre alternativer. 

Nå er jeg i uke 26 og jeg hadde altså min første legetime i uke 25, hvor vi hadde en rutine svangerskapskontroll. Jeg har forresten fått meg ny lege, noe jeg er utrolig glad for! Hun er ung, blid og hyggelig! Nå trenger jeg ikke grue meg til å gå til legen lenger! Jeg kjenner godt med liv inni magen nå. Jeg har blitt kjent med døgnrytmen til den lille, hun sover når jeg er aktiv og med en gang jeg legger meg nedpå for å sove eller hvile er det full fart inni der! Sikkert like greit å venne seg til det allerede nå. Bevegelsene er ikke fullt så tydelige at jeg har fått dem på film enda, og de kommer ofte helt uventet. Men jeg jobber med saken, jeg vil jo gjerne få alt dokumentert både på bilder og film. Det er jo tross alt en stor ting som skjer i livet mitt akkurat nå, og da må vi forevige øyeblikkene ♥

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg