ER DET BARE PÅSKEEGGENE SOM HAR SKYLDEN?

Nå som påsken er rett rundt hjørnet kan man jo tenke seg til hva som også står på planen foruten å pakke sekken og spise Kvikklunsj i påskefjellet. Joda, den store diskusjonen om Freias påskeegg med palmeolje er i gang igjen! 

Ja, da klarte ikke jeg heller å holde meg unna debatten stort lenger! Min mening om saken, helt ærlig? Jeg mener helt klart at vi må bli flinkere til å tenke på miljøet og begynne å ta tak i problemet istedenfor å bare skyve det videre. Jeg synes det er bra at det er blitt ett så stort fokus på bruken av palmeolje i matvarer og produkter, og det har ført til at mange produsenter har enten kuttet det helt ut eller redusert bruken av palmeolje i produktene sine. Men så har vi disse påskeeggene da. Og det er her spørsmålet mitt dukker opp. Hvorfor legge hele skylda på Freias påskeegg? Det er bare disse jeg ser andre bloggere og ivrige kommentatorer skriver om. Det var ett leserinnlegg i Aftenposten som fikk meg til å ville skrive dette innlegget. Forfatteren av innlegget var “skuffet” over at Freia fortsatt bruker palmeolje i eggene sine. 

Så her kommer debatten min…For det første, hvorfor skal Freia ta all støyten for bruk av palmeolje når det finnes tusen andre produkter på markedet som inneholder minst like mye palmeolje fra andre firma og fabrikker? Hva er så spesielt med Freias påskeegg i forhold til alt det andre vi putter oppi handlekurven? Freia bruker palmeolje i så og si alle sjokoladene sine, så jeg håper for guds skyld at de som er så imot disse eggene holder seg langt unna sjokoladehylla på butikken. For andre ting ville vært dobbeltmoralsk, eller? Og en ting til. Disse eggene er bare tilgjengelige i påsken. Jeg har en hel liste over andre produkter som inneholder palmeolje, og de blir solgt i butikker hele året! 

Ta for eksempel sjokoladen Lion og isen Balltop fra Nestle og Hennig Olsen. Disse inneholder palmeolje. Og så kan jeg nevne blant annet Ritz kjeks, yoghurt nøtter i løsvekt og saltstenger fra X-tra. Og ingen er vel glad i oreo kjeks eller sandwich is? Hva med Nesquick sjokolade og disse kakemennene man får kjøpt i 4 pakninger? Goman er Coop`s eget bakeri og bruker palmeolje i de fleste matprodukter, blant annet pølsebrød, hamburgerbrød, hveteboller og rundstykkene i brøddisken. Og de som er glad i fastfood bør også trekke seg tilbake her. Burger King er den verste av de alle, tett kommer McDonalds etter. Kildene mine er blant annet tv2 og regnskog.no.

Ja, det er mye å ta tak i. Jeg skulle virkelig ønske vi kunne lage gode matprodukter uten å ta fra naturen som fører til ødeleggelse! Men om du plutselig følte for å bli hysterisk over noen påskeegg fordi trenden sier det, da håper jeg du også boikotter alt annet som også inneholder palmeolje. Om du gjør det så er det jo helt supert! Det er bra, det mener jeg helt ærlig! Vi må jo begynne en plass, helt klart, men nå tror jeg de fleste har fått med seg at disse eggene inneholder palmeolje. På tide å ta steget videre og opplyse folk om andre matprodukter som er skyld i at regnskogen brenner opp? Påskeeggene til Freia inneholder palmeolje. Vi legger`n død. 

Jeg kaller det for en “trend” fordi etter at en viss toppblogger delte sine meninger om nettopp disse påskeeggene i lilla pakning, valgte samtlige bloggere over Norges land å hive seg på ved å henge ut Freia, skrive sinte meldinger og oppfordre til boikotting og gud vet hva. Det pågår også i år. Internett er full av bilder av en brennende regnskog med disse påskeeggene i front. Men jeg velger altså å melde meg på motsatt side, og stille spørsmål til disse som kommer med kvass kritikk til Freia. Jeg tror helt ærlig de fleste der ute ikke har satt seg ordentlig inn i hvor mange matvarer det faktisk finnes der ute som inneholder palmeolje og som derfor også bør boikottes om det er så det dem mener er best måte å bekjempe dette på. For det nytter ikke å gå forbi lilla eggekartonger i sjokoladehyllen med hevet hodet for så å grabbe seg ei berlinerbolle med krem fra Goman. Da er du like langt. Men det vet folk kanskje ikke, for de er bare opptatt av at det er påskeeggene vi skal boikotte og ikke noe annet? Hjelp meg å forstå!

Det er en ting til jeg ønsker å få med i dette innlegget. Vil du være med å redde regnskogen? Da har jeg noen tips til hva du kan gjøre, foruten å boikotte påskeegg:

Først av alt kan du bli regnskogvokter! Da bidrar du til at urfolk og skogfolk får rettigheter til skogen sin.

Unngå tropiske tømmer! Har du sjekket at møblene dine eller annet interiør ikke inneholder tropiske tømmer? Tømmerhogst er nemlig en av de største truslene mot regnskogen. Unngå kjøp av slike møbler.

Si nei til palmeolje. Da er det ikke bare Freia sine påskeegg det er snakk om. Det er blant annet matvarer og mat fra fastfoodkjeder og restauranter, kosmetikk, såper, kremer, vaskemidler, levende lys og dyremat.

Unngå kjøp av bøker som er trykket på papir fra regnskogen. Mange forlag får bøkene sine trykket i Kina som importerer store mengder papirmasse fra regnskogen. Mon tro om bøkene til Sophie Elise som hun tjener fett på er trykket på slikt papir? 

ELLERS ØNSKER JEG DEG EN RIKTIG GOD PÅSKE! 

2 kommentarer
    1. Palmeolje er viktigste matfett for millioner av mennesker, så produksjonen stopper ikke opp uansett. Skal de liksom bytte til margarin, kokos eller rapsolje? Tvilsomt. Det man kan passe på, er at det er såkalt sertifisert olje. Nå spiser ikke jeg de påskeeggene uansett, for jeg kan ikke fordra dem. Men jeg har merket meg en morsom greie. Folk hyler om palmeoljen, men gumler “åh, så sunn” avocado som krever enorme arealer og forårsaker avskoging, for ikke å snakke om de store mengdene vann til dyrking. Mandler? USA er stordyrker, de har vannmangel, mandeltrær krever sinnsykt mye vann i døgnet…
      Storfekjøtt skal man visst heller ikke spise, for kua promper for mye. Bytter vi til bønner, kål, løk, erter og linser, er det VI som promper for mye…vi er altfor mange mennesker på kloden, selv om en del stabukker mener vi kan bli enda flere. Jada, veldig ok for miljøet og ressursene om alle skal ha like høy levestandard.

      Det skal ikke være enkelt. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg