AKTIVITETER FOR DE I KARANTENE

Vi befinner oss i en surrealistisk tid om dagen. Hvem skulle tro at våren 2020 skulle hele Norges befolkning holde seg innendørs bak lukkede dører så langt det lar seg gjøre, minimalisere kontakt med andre og på nyhetene florerer det oppdateringer av dødsfall og smittede av ett mystisk virus som ingen i hele verden har en motvaksine for. Hvem skulle trodd?

Jeg må innrømme at jeg var en av dem som først ikke tok viruset helt på alvor. Det begynte i Kina, ett land jeg aldri har vært i. Og hvor mye sykdom har ikke denne verden fra før av liksom? Hva er så spesielt med dette coronaviruset? Men så fikk vi høre om de første tilfellene i Norge, og da endret jeg holdning. Det var plutselig kommet så nært. Jeg er mest av alt redd for datteren min som bare er 6 mnd gammel, så jeg har innført en frivillig delvis karantene for oss. Vi holder oss hjemme så langt det lar seg gjøre. Vi går tur for å få oss frisk luft, og jeg går til butikken for å handle. Men utover det holder vi oss innenfor våre fire vegger. Vi tar ikke imot besøk og vi går heller ikke på besøk.

Det kan bli litt kjedelig i lengden å være så isolert over lengre tid. Derfor vil jeg komme med noen tips til hva du og din familie kan gjøre på imens dere sitter i karantene eller bare tar generelle forhåndsregler:

Husarbeid – For meg er dette en perfekt tid til å gjøre unna husvasken. Ta tak i haugen av skittentøy og oppvask, vaske gulv og skifte på senga. I skrivende stund har jeg vasket to maskiner med klær, og den tredje ligger klart.

Spille brettspill – For ikke så lenge siden kjøpte jeg brettspill som Monopol og Ludo. Det er jeg glad for nå! Jeg synes det er så kjekt og koselig å spille gammeldagse spill uten noen form for teknologi. Det er sosialt og spill som Monopol kan ta opp til timer å spille. Her har dere perfekt tidsfordriv!

Rydde i klesskapet – På tide å finne frem vårklærne og rydde vekk vinterklær. Kanskje det også er en ide å prøve alt du har i skapet, kanskje du kan rydde bort noe gammelt og lage plass til å kjøpe deg noe nytt? Når karantenen er over.. Når du har tatt ditt skap kan du fortsette til barnas, og så mannens..

Sy knapper på skjortene til mannen – Høres ut som ett merkelig punkt, men jo. Samboeren min har mange fine skjorter, men absolutt alle mangler en, flere eller alle knappene. Så det er noe jeg har tenkt å gjøre imens vi sitter (delvis) isolert.

Lære noe via Youtube – Det finnes uttallige youtube videoer der du kan lære deg noe nytt. Fletting av hår, sminke, tegne, male, strikke etc.

Se på film/serie – Film er perfekt tidsfordriv. Kanskje du kan finne deg en ny serie? Hva med Disney maraton med barna?

Håndarbeid – Nå er ikke jeg så heldig at jeg har funnet ut av strikkekunsten, men det har kanskje du? Strikking, hekling, lage noe sammen med barna. Påsken står jo for tur, kanskje lage noe påskepynt. Strikke gule påskegensere til hele familien!

Leke gjemsel – Nå er det perfekt timing å finne på noe kjekt innendørs. Hva med å leke god gammeldags gjemsel i hele huset? Eller gå på oppdagelsesferd på loftet. Som barn husker jeg at det var så spennende å gå på loftet til mamma og pappa, eller gå på oppdagelsesferd i huset til morfar.

♥ Ommøblere – Ommøbler og pynt huset, finn frem vårpynten og bytt putetrekk på sofaputene.

Bake – En stor del av befolkningen har fått panikk og dermed spinner avgårde til butikken for å hamstre 70 pakker dopapir og 30 stk brød. Greit nok, du kan ikke bake dopapir, men brød, boller og rundstykker kan du bake og fryse slik at du har i mange dager fremover.

Gå tur – For de som ikke sitter helt isolert i karantene kan gå seg en tur. Bare synd at TellTur sesongen ikke er startet, det hadde vært en perfekt motivasjon å gå og jakte TellTur-koder i disse tider.

Hjemmetrening – Jeg har yogamatte, treningsklær og youtube med treningsvideoer til disposisjon. Alt ligger til rette for at jeg kan få meg en treningsøkt selv om treningssenteret er stengt. Du trenger ikke mer enn det!

Hagearbeid – Har du en hage, så kan du jo gjøre litt hagearbeid. Nå er det vår i lufta, så da er det koselig å plante litt nye planter i hagen.

Lese bøker – Jeg har funnet frem 3 bøker jeg skal lese de neste dagene. Av og til hender det at jeg ikke finner unnskyldning til å sette av tid til å lese bøker, men nå kan du jo tenke at istedenfor tiden du skulle brukt på jobb så kan du heller bruke den på å lese ei god bok.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg