ITALIENSK PIZZA ALA LINDA

Hei på dere!

Jeg har hørt at det skal bli helt sykt varmt i dag. Jeg har såvidt vært utenfor døren i dag, men det er fortsatt tidlig så solen har ikke rukket å komme skikkelig frem enda. Det er meldt 30 grader (!!) + + i dag her i Tysvær! Det er sykt det. Her, i lille Norge! Hvem trenger Syden liksom?

I dag har jeg fri fra jobb, men jeg skal likevel ut og møte kollegaene mine om ca 2 timer. Vi skal på hytta til hun ene nattevakten. Der skal vi grille og bade og bare kose oss! Kjekt å kunne møte kollegaer utenfor jobb også. 

Kamera skal få være med hele dagen, men akkurat nå vil jeg vise dere hva jeg spiste til middag i går! Hmm, spennende tenker du sikkert, not! Men jo, jeg nevnte jo såvidt i går via inspo posten min at jeg ville prøve meg på en typisk italiensk pizza med tynn bunn  og sprø skorpe. Det klarte jeg altså, og også helt fra bunnen av du! Nå har jeg fryst en svær deig som kan gi både 2 og 3 og 4 pizzabunner til, så vi har pizza til neste uke og neste uke etter det igjen. Og etter det igjen! En ting skal være sikkert, at å lage slike pizzaer tar tid altså. Jeg tror jeg stod på kjøkkenet fra jeg kom hjem fra jobb kl.3 til vi var ferdig å spise til rundt 5 tiden – ish. Jeg hadde jo faktisk bare tenkt å steke den som en vanlig pizza i ovnen, men Andreas overbevisste meg om å grille den på stein! Det ble sykt godt altså, og jeg anbefaler dere å prøve det ut! Her har dere oppskriften: 

INGREDIENSER 

♥ 1 pose tørrgjær (50g)

♥ 6 dl vann

♥ 1 dl matolje

♥ 800 g hvetemel (pizzamel eller “00” mel)

♥ 1 ts salt

♥ Pizzasaus

TOPPING

Du kan nesten bruke hva som helst til topping på pizza! Jeg hadde små kjøttboller som jeg lagde av vanlig kjøttdeig. Disse steker man på vanlig måte før de legges på pizzaen. Så hadde jeg mozzarella ost, strandaskinke og pepperoni. Strødde på med ruccula salat og rømme før servering.

SLIK GJØR DU

  1. Rør gjær ut i lunkent vann, og tilsett olje, mel og salt. Elt deigen godt sammen. Her bruker jeg kjøkkenmaskin med eltekrok. La deigen heve til dobbel størrelse. Ofte med slike tynne pizzabunner er det lurt å la den heve både 2 og 3 ganger før du begynner å jobbe med deigen. Det har jeg ihvertfall lest om. Heve, slå luften ut av deigen, heve, slå luften ut av deigen, heve, kjevle ut. Denne trippelhevingen vil gi fine bobler i deigen ved steking. (Har du ikke tid til trippelheving, blir det god pizza med bare én runde heving også)
  2. Om du vil kan du lage pizzasaus fra bunnen også. Jeg brukte bare vanlig ferdig pizzasaus. Okey, you got me. 
  3. Ha deigen på en lett melet benkeplate og del den opp i like store boller. Trill hver bolle til de blir runde og glatte. 
  4. Trykk eller kjevle ut bollene til runde, tallerkenstore pizzabunner.
  5. Fordel pizzasaus på bunnene før du legger på valgfri topping. 
  6. Stek pizzaen på 250 °C i 8-10 minutter. Eller hvis du velger å grille den som jeg gjorde, varmer du opp grillen og steinen på maksimum varme i ca.15-20 minutter. Stek pizzaen til den får en gyllen farge og sprø bunn. 
  7. Dryss over rucculasalat og spe på med litt rømme før servering.
  8. Bon apetit!!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg