SUNNE BROWNIES

I går bakte jeg noen deilige brownies, som faktisk er sunne og som man kan nyte med god samvittighet! Jeg øver meg på å bli flinkere på kjøkkenet, og da er det godt å ha internett som kan gi inspirasjon og veiledning til å prøve noe nytt. I det siste har jeg vært opptatt av å finne noe som er sunt og godt, og kanskje i utgangspunktet ikke er så sunt. Slik som disse brownies kakene. Noe jeg kan spise når jeg kjenner søtsuget slår til og jeg helst vil ha en stor sjokoladeplate!

Disse ble kjempegode og jeg kommer garantert til å lage disse igjen. Kanskje til helgen som lørdagsgodt? Oppskriften finner du om du blar ned. 

INGREDIENSER

50 gram smør

♥ 80 gram kesam

♥ 3-4 ss sukrin gold

♥ 25 gram  mørk sukkerfri sjokolade

♥ 1 egg

♥ 60 gram havremel

♥ 20 gram sjokoladeprotein (om ønskelig)

♥ 20 gram bakekakao (eller vanlig kakao)

♥ 1 ts bakepulver

♥ 1 klype salt

Fremgangsmåten er super enkel! Du pisker smøret sammen med kesam. Smøret må være romtemperert. Smelt mørk sjokolade med sukrin gold. Tilsett deretter ett egg og pisk godt sammen. Ha i alle torrvarene litt etter litt og vend sammen til en deilig sjokoladerøre. Hell i en ildfast form med bakepapir oppi og stek på 175 grader i 14-15 minutter.

Jeg tror jeg gjorde en bitteliten feil ifølge oppskriften. For siden jeg ikke hadde sjokoladeprotein tilgjengelig, tok jeg mer av kakaoen oppi istedenfor. Derfor smakte mine veldig av kakao, kanskje litt for mye. Så om du sløyfer sjokoladeproteinet så trenger du ikke erstatte det med noe. Så jeg kommer nok til å prøve meg på denne igjen for å få den helt perfekt neste gang, uten å legge til ekstra kakao 🙂 Men de ble uansett veldig gode! Vil du ha de litt søtere, kan du gjøre som jeg har gjort med å strø litt søtningsmiddel over kakene. Jeg brukte søtningsmiddelNatreen, som har 2 kcal pr teskje. Det er akkurat som sukker, bare at det gir deg kun 10% av kaloriene. 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg