KOM I GANG MED TRENINGEN!

Som dere ser så er jeg godt i gang med treningen! Og etter en lang tid med mye “failing”, faktisk flere år med motivasjon som var mer svingende enn humøret til ei med PMS, er det endelig godt å vite at jeg er mer motivert nå enn noen gang. Jeg har fullført min tredje uke med trening, og motivasjonen er fortsatt på topp! Jeg vil si 11 på en skala fra 1-10. Ting plutselig skjedde bare. Jeg kom over ett sykt godt tilbud når det gjaldt treningssenter, og for å benytte meg av dette tilbudet inngikk jeg ett kompromiss med meg selv. Jeg skulle trene minimum 3 ganger i uken for å fortjene dette tilbudet. Jeg fikk med meg min gode venninne og sammen gikk vi inn for å satse på å nå målene våre. Har du ett mål om å trene oftere, bli sterkere, kvitte deg med noen kilo? Ikke vits i å vente til nyttår slik at du kan begynne med blanke ark til januar. Klarer du ikke komme i gang nå, klarer du det heller ikke i januar. Kanskje det funker de to første ukene, men så dabber det av og du mister motivasjonen. Har du ett mål om at neste år skal bli ett aktivt år, kan du likegreit starte nå slik at du forbereder deg selv og kroppen din på nettopp det. Jeg har selvfølgelig flere punkter i bakhodet for å opprettholde motivasjonen til å komme meg opp og ut, så her avslører jeg hva jeg mener skal til for at du kommer deg opp fra sofaen og avgårde på trening!

 

MELD DEG INN PÅ TRENINGSSENTER.

Nå går vi mot kalde måneder, og det å løpe ute mens det er is på bakken er gjerne ikke det som frister mest. Meld deg inn på ett treningssenter hvor du kan trene uansett vær! Sjekk opp priser på de forskjellige og finner du ett uten bindingstid ville jeg slått an på det. Da trenger det ikke bli noe dyrt i det hele tatt. Ofte må man binde seg for 12 måneder, men når sommeren kommer så vil du gjerne ut i finværet og trene utendørs igjen. Da blir det fort bortkastede penger. Så ett senter uten bindingstid, for trening i vintermånedene er ett godt alternativ!

LAG EN PLAN.

Bestem deg for at i dag skal du sette i gang! Du kan sette i gang i dag selv om du ikke kan trene i dag. Hvordan da? Begynn med å sette opp en plan for hvordan du skal gjennomføre treningen fremover. Faste dager i uken? Minimum 2-4 dager i uka? Når på dagen skal jeg trene? Før jobb, etter jobb? To dager med kylling til middag. To dager med salat til lunsj. Altså, det er bare fantasien som setter grenser for hva du kan gjøre for å få en fast og bestemt plan som kan hjelpe deg igang. Ofte når jeg sitter og lager en slik plan, kommer motivasjonen snikende samtidig. Jeg blir så ivrig etter å komme i gang!

TREN SAMMEN!

Det er kjekt å trene alene. Bare skru på musikk og løp på tredemølla mens du drømmer deg vekk i dine egne tanker. Men det kan være minst like effektivt å trene sammen! Etter jeg begynte å trene sammen med venninnen min har vi begge forstått hva det å trene sammen kan virke inn på hverandre. Vi motiverer hverandre, pusher hverandre. Teller repetisjoner høyt sammen slik at vi presser oss gjennom øvelsene. Den ene skal ikke være dårligere enn den andre, så her teller også konkurranseinstinktet inn! Effektivt!

NYE TRENINGSKLÆR.

Om du virkelig skal satse denne gangen, kan nytt treningstøy hjelpe mye på motivasjonen. Freshe klær hvor du føler deg vel og sporty i, fremfor gamle klær som gjerne sitter løst og posete på kroppen. 

GI DEG SELV BELØNNING

Okei. Klarer jeg 3 dager med trening denne uka skal jeg gå på den nye restauranten nede i sentrum. Når jeg har gått ned 3 kilo skal jeg endelig kjøpe kjolen jeg har drømt om lenge. Det er viktig å belønne seg selv når man oppnår de første delmålene. Belønner du ikke deg selv blir du lei ganske fort og du mister motivasjonen, tro meg. Hva er vitsen med å jobbe for noe om man ikke skal oppnå noe med det? Det er som med hunder. Gjør hunden trikset mange nok ganger uten å få belønning, blir det kjedelig og til slutt gidder den ikke mer. Men jeg sammenligner dere ikke med en hund altså, bare en talemåte! ‘:)

SETT DEG MÅL

Enten det er å gå ned 10 kilo, 20 kilo eller 50 kilo, stramme opp, bli mer sporty, få bedre kondis, bli sterkere. Målene kan være så mangt. Sett deg opp ett hovedmål som du vil oppnå med treningen. Når du har funnet ditt hovedmål, bør du sette deg flere delmål for å oppnå hovedmålet. Skal du gå ned 20 kilo, kan du sette deg 4 delmål om å gå ned 5 kilo om gangen. Fokuser på delmålene, da vil du oppnå hovedmålet langt raskere. Jeg fokuserte lenge på kun hovedmålet mitt, og resultatene kom sakte og jeg mistet motivasjonen over at det gikk så tregt fordi målet er så langt fra realiteten. Helt til jeg fant ut at jeg kunne dele opp målet mitt i flere deler. Da ble det plutselig mer spennende og ting begynte å skje. 

BRUK TRENINGSDAGBOK

Skriv ned resultatene fra treningsøktene dine. Hvor langt klarte du å løpe på tredemølla, hvor mye vekter hadde du på stanga i dag, hvor mange repetisjoner klarte du i dag. Slike notater kan man se tilbake på og få ett overblikk over fremgangen sin og hva man bør gjøre for å utfordre seg enda mer. I dag kan du legge på mer vekter, i morgen kan du løpe enda fortere og lengre. Osv. 

TA FØR OG ETTER BILDER!

Kanskje det viktigste jeg har gjort i forhold til treningen er at jeg har tatt før og etter bilder av kroppen min. Man ser ikke like lett resultater i speilet dag etter dag, men sammenligner man bildet fra dag 1 med dag 30 kan man lett se forskjell på hva treningen har gjort med kroppen i løpet av disse dagene. Jeg har også tatt mål rundt magen, midjen, legger, armer og rumpe/hofter. Da vet jeg eksakt hvor jeg har strammet inn. Dette er også en fin måte for kroppen å fortelle deg at det du gjør av trening virker!

HVA GJØR DEG MOTIVERT TIL Å KOMME DEG OPP AV SOFAEN?

6 kommentarer

Siste innlegg