Kakemenn

Hos meg kommer nok ikke alle de 7 julefavorittene i kakeboksene i år. Men kakemenn derimot er ett MUST hvert år uansett hva! Deilige, myke kakemenn. Da vi prøvde å lage pepperkakehus, så skal jeg innrømme at vi brukte ferdig deig fra Ikea. Men i dag har jeg bakt helt fra bunn av. Og de ble kjempegode!! Jeg ble veldig fornøyd, i motsetning til hva jeg ble når det gjelder pepperkakehuset.. Det ble så dårlig at jeg kom ikke til å lime det en gang. Brakk delene i flere biter sånn at de passet fint oppi kakeboksen. Nå skal jeg kose meg med kakemenn og ett stort glass melk. Imens kan jo dere lese om hvordan jeg lagde dem ♥

Ingredienser

100 g smør
2,5 dl melk
3,5 dl sukker
1 ts hornsalt
12 dl hvetemel

Hvis du vil:

Pynt:
rød konditorfarge

Fremgangsmåte

Smelt smøret og bland med melken. Bland de tørre ingrediensene. Tilsett væsken og arbeid deigen hurtig sammen (se tips). Dekk deigen med plast og sett i kjøleskapet i 2 timer.

Kjevle ut deigen ca 1/2 cm tykk. Stikk ut ønskede former. Legg figurene på bakepapirdekkede stekeplater. Stekes midt i ovnen ved 180°C i 8-10 min. Kakene skal være hvite og porøse når de er ferdige. Avkjøl kakene på rist til de er helt kalde.

Pynt kakene med melisglasur eller pensle på rød konditorfarge direkte på kakene. Jeg droppet pynten, siden jeg ikke er så glad i å drive med konditorfarge. 

Tips

Det er viktig å kna inn alt hvetemelet, ellers vil kakene kunne flyte ut for mye under stekingen og miste fasongen. Bruk gjerne en kjøkkenmaskin eller håndmikser med eltekrok for å få deigen smidig.

Bruk eventuelt littegrann ekstra mel til utbakingen, eller bruk en kjevlematte av plast (f.eks. fra Tupperware).

“Kakemenn” oppbevares innpakket i plast, slik at de holder seg myke. Kakene kan også fryses.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg