Tips til støttekontakter

Hei igjen! Jeg kom akkurat hjem fra joggetur med Kira. Resten av dagen har gått til å være støttekontakt. “Brukeren” min har begynt å komme til meg rett etter skoletid. På denne tiden sparer vi mye tid, og det er greit å sette av tid litt tidligere på dagen enn klokken 5 som vi hadde før. Da følte jeg hele dagen gikk i venting, på samme måte som med kveldsvakter på jobb. Man går bare og somler frem til vi endelig skal utføre dagens gjøremål.

I dag har vi lagd nachos. Vi burde kanskje heller vært ute i det fine været, men siden jeg lovet henne det forrige gang, så ble det bare slik. Men var godt med mat da! Hun stod for det meste av matlagingen, mens jeg bare veiledet litt innimellom. Matlaging er noe vi har holdt på med i alle år, og rettene varierer litt. Det er kjekt, og på samme tid får vi i oss middag også! 

Tenk, nå har jeg snart vært støttekontakt for samme jenta i 5 år! Jeg tror ikke det er så voldsomt mange som forblir støttekontakt år etter år slik jeg har vært for min bruker. Jeg hadde bare en plan om å ha en liten “jobb” ved siden av studiene, da jeg jobbet som lærling. Det er jo alltid kjekt med ekstra penger. Men så har jeg bare fortsatt og nå er det en ukentlig rutine jeg ikke tenker så mye over lenger. 

Noen lurer kanskje på hva man gjør når man er støttekontakt. Jeg har ofte fått spørsmål fra venner som spør meg. Hva gjør du egentlig når du er støttekontakt? Hvilke aktiviteter kan du gjøre? Svaret på det er: Alt! Eller ihvertfall nesten. Det spørs litt på hvordan funksjonsnivå til brukeren er, og hva h*n er i stand til å gjøre. Min bruker er oppegående og veldig “frisk” om jeg kan si det på den måten, så vi kan gjøre stort sett hva vi vil. Det er vanskelig å beskrive siden jeg har taushetsplikt. Men håper dere forstår hva jeg mener. Her har jeg listet opp en god del aktiviteter til hva støttekontakter kan gjøre med friske og oppegående brukere:

Lage mat

Bade (ute om sommeren og i badehall om vinteren)

Se film

Gå på kino

Bowling

Spille kort eller brettspill

Lage noe (som i kunst og håndverk)

Gå tur

Klatre (ute, eller på en klatrevegg)

Gå på trening (om dere har tilgang til treningssenter)

Sykle tur

Gå på biblioteket (låne dere bøker og lydbøker)

Tegne og male

Shopping (Eller bare ta h*n med på handling og innkjøp av mat, husholdning osv)

Gjøre lekser sammen (leksehjelp)

Gå på besøk

Gå på arrangementer (gratis kurs, ungdoms møter osv)

Ta en kjøretur 

Høre på musikk og lage musikkliste sammen

Spille Sims (Er veldig lærerikt mtp bygge hus, innredning, osv)

Ta bilder i en skog, park, av hverandre, av dyr o.l

 

 

Dette var mine tips til aktiviteter for støttekontakt med en bruker som er oppegående og kan utføre disse aktivitetene. Håper dere fikk litt nytte av det. Og for de av dere som ikke er støttekontakter, så fikk dere gjerne ett nytt bilde av hvordan det er å være støttekontakt. Håper flere melder seg til å bruke 2-3 timer i uka, enten det er for å hjelpe en person som trenger det, eller hjelpe en familie som trenger avlastning. 

Støttekontakter – jeg beundrer dere alle 

 

 

4 kommentarer
    1. Hei! Har egentlig veldig lyst til å bli støttekontakt, men vet du om man må være eldre enn 16? Veldig fin blogg forresten 🙂

    2. Marianne: Det er jeg faktisk litt usikker på. Det kommer kanskje litt an på personen du skal være støttekontakt på. Om h*n trenger en voksen person som kan sette grenser, eller bare en person som kan ta h*n med ut på forskjellige aktiviteter. Forhør deg litt med de enhetene som er rundt der du bor 🙂 Det er veldig kjekt, og når du har vært støttekontakt så lenge som meg så får du ett helt annet forhold til den du er støttekontakt for. Du blir glad i personen og du tenker ikke over det at det er en slags jobb. Lykke til!

      1. Støttekontakt får dekket sin del av aktiviteter, som kinobillett, bowling, om vi går ut og spiser. Bruker må selv stå for sine egne utgifter. Slike ting som matlaging hjemme har jeg pleid å sende inn kvittering for matingrediensene og fått det dekket 🙂 Det er jo en aktivitet som gjøres sammen med bruker. Man får dekket opp til 350,- på aktiviteter i måneden i min kommune. I tillegg får man noen kr for hver km man kjører med privat bil når bruker sitter på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg