Sarah Bernhardt

Nå er jeg ferdig med “tingen” jeg drev på med i går. “Tingen” er altså en kake! Jeg har aldri bakt kake før, og det er så dumt at jeg blir flau. Ikke en gang en helt enkel sjokoladekake. Men så kom jeg over oppskriften på denne Sarah Bernhardt kaken, og bestemte meg for å prøve meg på den som ett første forsøk på å få til noe ekstra ordinært på kjøkkenet! Min kake ble jo selvfølgelig ikke perfekt, men den smakte godt og til å være en førstegangskake er jeg meget fornøyd! 

Jeg vil gi dere oppskriften jeg fulgte, så kanskje det er noen av dere som vil prøve dere på den. En veldig enkel og oversiktlig oppskrift som selv “nybegynnere” kan få til alene!

 

Ingredienser   

Mandelbunn:

400 g mandler 

400 g sukker

4 ts bakepulver

6 eggehviter  

 

Sjokoladekrem:

250 g smør

200 g melis

6 eggeplommer

2 barneskjeer kakao

2 ts vaniljesukker

 

Sjokoladeglasur:

200 g kokesjokolade

2 ss smør

Fremgangsmåte
Mandeldeig
Mal mandlene go bland med bakepulver. Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukkeret litt og litt og pisk til tykk marengs. Vend i mandlene. 
Fordel deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne. Stek kaken midt i ovnen ved 175 grader i 20 min. Avkjøl kaken i langpannen til den er helt kald. Dra så kaken forsiktig over på en rist (eller la kaken bli i langpannen hvis du har plass til å sette hele pannen i kjøleskapet eller har kjølerom). 
Sjokoladekrem
Til sjokoladekremen piskes mykt smør sammen med melis. Pisk inn eggeplommene til en luftig smørkrem. Pisk til slutt inn kakao og vaniljesukkeret. Bre sjokoladekremen over den kalde mandelbunnen i ett jevnt lag. Renskjær eventuelt kantene på kaken. Sett kaken så kjølig i ett par timer. 
Sjokoladeglasur
Smelt kokesjokoladen sammen med smøret. Smør sjokoladen over den kalde kaken i ett tynt lag. Lag eventuelt litt mønster i sjokoladen med en gaffel. Sett kaken kjølig igjen, til sjokoladeglasuren stivner. 
Del kaken opp i firkanter med en skarp kniv. Løft kakestykkene ut av langpannen med en stekespade. 
Tips:
Mandelbunnen må være helt kald når du smører på sjokoladekremen, ellers vil den smelte inn i kaken. Det er også viktig at kaken med sjokoladekremen er helt kald når du smører på sjokoladeglasuren. Jeg satte kaken inn i kjøleskap ett par timer. Det går også an å legge den 1 time i fryseren. 
Kaken holder seg god i mange dager! Oppbevares kjølig, ellers blir den klissete. Hvis du har den i kjøleskapet, bør du pakke kaken inn i plast så kantene ikke blir tørre. Kaken kan også fryses, og kakene tiner superraskt når du da tar den opp igjen!
Lykke til 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg