“The Duchess” anmeldelse

Har noen av dere sett filmen The Duchess med Keira Knightley i hovedrollen? Dette er en film som utspiller seg på 1700-tallet og handler om hertuginnen av Devonshire, Georgiana Spencer. Vi befinner oss i en tid hvor likestilling ikke betyr en døyt. Her er det mannen som bestemmer!

Jeg vet ikke helt hva jeg syns om filmen. Den var ikke noe særlig bra, men likevel holdt den meg i kinnet og tvang meg til å se videre, kun for å vite hva mer som skjedde. Filmen handler i stor grad om valg hertuginnen må ta, utroskap og ett iskaldt ekteskap. Egentlig har ikke filmen noe poeng i det hele tatt. Allerede i første scene blir Georgiana gift med hertugen av Devonshire, og plutselig er de i gang med å lage barn for at hertugen skal få en arving. Så kommer Lady Bess Foster inn i livet deres og hertugen har dermed en affære med henne, som faktisk blir hertuginne Georgiana’s beste venninne. Senere voldtar hertugen kona si, og får til slutt en sønn. Ekteskapet blir ikke noe varmere av den grunn! Georgiana har i tillegg følelser for Charles Grey, som senere blir statsminister, og får en datter med ham som følge av at hun kommer over sviket av ektemannen. 

Denne filmen tror jeg ikke passer for mannfolka, det blir liksom for tamt. Det burde vært mer drama da hun fant ut av utroskapet til ektemannen og kanskje litt mer slagsmål mellom rivalene. I scenene hvor Georgiana og ektemannen kranglet burde det utspilt seg litt mer følelser og handling. Filmen sluker deg ikke på den måten at man blir sittende klistret til skjermen, men ett par jenter/damer kan godt sitte rundt kaffebordet og prate om klubbtema mens filmen sviver seg forbi på tv skjermen. Man kan uansett få med seg det som skjer..


Når det er sagt, så syns jeg Keira Knightley klarer rollen som Hertuginne Georgiana utmerket. Det er noe ved henne som funker utrolig bra når det blir laget filmer med korsettkjoler, gamle tider og måten de snakker på. Bare se på Pirates of the Caribbean! Kostymene syns jeg var bra laget og stedene hvor dette utspiller seg blir på en bra måte dratt tilbake i tid. Hestekjerrene, rommene, klærne, frisyrene, hagene osv. Der får filmen ett pluss fra meg. 

Dette var en film som jeg har visst om lenge, men ikke har sett før nå. Jeg har vært lenge nysgjerrig på den, men jeg må si jeg er litt skuffet. Greit å se den en gang, men blir lenge til neste. Mangel på handling, spenning og litt for “tamt” drama, så holder jeg litt igjen på terningkastet. Derfor gir jeg terningkast:

2 kommentarer
    1. Sounded like a chick flick for sure, haha. It was like back in school when the class was forced to read like Jane Austen books and the teacher pretty much lost all the guys. I do think though a cold hard look at history will prove it was quite a bit more like Gladiator and Braveheart , haha.
      If you liked it though, you might also like Wuthering Heights, my sister was obsessed with this for a while, and they made a lot of movies from the book also.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg