Hundeallergi!

Jeg vet ikke om jeg har sagt det før, men jeg er allergisk mot hunder og katter. Katter er greit nok, jeg har aldri hatt katt og dermed ikke spesielt begeistret for dem. Men hunder derimot.. Da jeg var mindre hadde vi en hund, en Border Collie, men vi måtte gi den bort fordi jeg ble allergisk og ikke kunne være i nærheten av hunder engang. Det er ganske trist, for jeg har kjempe lyst på hund. Jeg syns de er noen fantastiske vesener, og det må være så kjekt å komme hjem til en som venter på deg fra du går ut døra til du kommer hjem igjen. Jeg har søkt rundt på nettet for å finne ut om det går an å bli kvitt allergien. Jeg leste om ei dame som var allergisk mot katt, men likevel hadde hun 3-4 katter i hus. Men hun ble kvitt allergien! Det hun nemlig gjorde, var å gni ansiktet inn i pelsen til kattene hver dag. Øynene ble røde og hun hadde tårer og svie hele dagene. Til slutt, etter noen måneder, hadde hun blitt helt imun og dermed helt allergifri! Men jeg kan tenke meg det var en smertefull prosess. Det hadde vært spennende å prøve, men jeg vet hvor vondt og smertefult det kan være å gå rundt med røde og svulmende øyne hele dagen lang. Og det er heller ingen garanti på at det virker. 

De som ikke er allergiske skjønner ikke helt hvor smertefullt det egentlig er å være allergisk. Jeg har opplevd altfor mange ganger at jeg får beskjed om at det ikke er så alvorlig, og jeg får beskjed om at  “Det er jo bare snakk om 5 min” eller “Hunden ligger jo bare i kroken der”. Men dere som er allergiske skjønner at det ikke holder. Hårene og lukta er der fremdeles og vi allergikere kjenner dette med en gang. Selvfølgelig respekterer jeg folk som har hund eller katt, jeg vil ikke akkurat komme på besøk og forlange at de hiver husdyrene sine ut fordi jeg ikke tåler dem. Men jeg liker å få litt respekt tilbake også 🙂

I morgen skal jeg hente hunden til tanten min. Jeg skal ha henne i to-tre dager for å se hvordan jeg reagerer. Jeg har holdt meg unna hunder i lang tid nå, så jeg har ikke fått “oppdatert” meg på hvordan allergien er nå. Jeg håper alltid og sier til meg selv “neste gang jeg er med en hund er allergien blitt mye bedre”. Så jeg prøver rett og slett å lure meg selv, selv om jeg innerst inne vet at det ikke er noen forskjell. 

Her er hunden jeg skal ha i noen dager! Celina heter hun, herlig liten vovve <3 

Har noen av dere hund? 🙂

Noen av dere som er allergisk mot dyr? 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg