12 TING JEG GLEDER MEG TIL Å GJØRE I PERMISJONEN

Det er litt surrealistisk å tenke at jeg ikke skal tilbake på jobb før om nesten ett år! Permisjonen min starter nemlig i dag. Men ikke tale om at jeg tenker at det blir ett friår. Nei, selv om jeg ikke har barn fra før er jeg innstilt på at det vil bli både travelt og slitsomt, men en veldig koselig tid som jeg må nyte hvert sekund av. Alle jeg har snakket med som har fått barn sier jeg må nyte tiden fult ut, for den kommer til å fyke avgårde. Og det skal jeg virkelig! Jeg vet at de fleste sier at alle planene man setter seg fore til permisjonstiden og alt man planlegger å få unnagjort, aldri blir realisert. Men det skader ikke å sette opp ei liste uansett. Jeg elsker planlegging og har såklart planlagt permisjonstiden og alt jeg ønsker å få til i løpet av det neste året. Noen av punktene kan jeg såklart ikke fullføre før ungen er blitt noen måneder gammel, men de fleste punktene både kan og vil jeg gjøre sammen med barnet mitt. Dette gleder jeg meg til å gjøre i permisjonen:

Starte opp med trening – Jeg gleder meg helt vilt til å kunne trene igjen! Bevege meg fritt og kjenne at jeg samarbeider med kroppen min igjen. Imens jeg har gått gravid har jeg nesten følt at jeg lever “ved siden” av meg selv. Haha, hvordan kan jeg forklare det uten at det høres helt vilt ut? Kroppen har jobbet for å lage og forme dette barnet og jeg har bare hengt etter liksom. Ikke hatt noen kontroll, bare latt kroppen gjøre det den er laget for. Jeg har funnet ett treningssenter som har en egen avdeling for barnepass. Så da har jeg en gyllen mulighet til å ta med barnet mitt på trening uten å måtte skaffe barnevakt! Det er plutselig ikke noe problem lenger å unne seg en time med Pilates eller Aerobic når man har småbarn. Løsningen er jo bare å ta dem med seg!

Ri på tur – Jeg gikk fra å nesten bo i stallen til å være ganske så fraværende da kvalmen slo til og jeg endte opp med sykehusopphold hver tredje dag. Da var det samboeren som måtte ta seg av stallarbeidet. Jeg har nesten ikke fått brukt hesten i år i det hele tatt og kjenner på det at jeg savner å sitte i salen! Tanken er jo at jeg skal amme, så når ungen er gammel nok til å være hjemme med bare far i noen timer, da skal hu mor unne seg en ridetur i ny og ne!

Endelig få bruke barnevognen – Jeg er hodestups forelsket i barnevognen vår og synes den altså er så lekker! Jeg gleder meg så utrolig mye til å kunne bruke den at det nesten er litt kvalmt. 

♥ Rydde i garderoben – Jeg har en hel haug av klær i klesskapet som jeg ikke har brukt på godt over 1 år. Jeg vet ikke lenger om de passer eller om jeg i det hele tatt bryr meg med å bruke dem igjen. Så en ordentlig opprydning i klærne skal til når magen har trukket seg sammen til så godt som sin vanlige størrelse etter fødselen. Og såklart, unne meg noen nye fine klesplagg!

♥ Pynte meg – Er det en ting jeg har brydd meg døyten om de siste månedene, er å stelle og pynte meg når jeg går ut av døra! Ikke har jeg hatt energi til det heller, så det har ikke vært førsteprioritet hos meg. Det har dog satt sine spor, både positivt og negativt. Huden min har hatt godt av den lange tiden uten heavy sminke og løsvipper. Men håret mitt skulle så gjerne hatt en tur til frisøren snart. Jeg har ikke farget eller klippet håret på, tja, kanskje 2 år. I permisjonstiden skal jeg unne meg en frisørtime hvor det både blir klipp og farging, samt øyebrynene mine trengs å nappes og farges de også.

♥ Gå tur – Dere som har fulgt bloggen min en stund vet jo at jeg elsker å gå tur! TellTur blant annet, er ett arrangement jeg har deltatt aktivt på de siste to årene. Jeg hadde som mål å fullføre 50 turer i år, jeg tror jeg klarte rundt 46-47 før kroppen min sa stopp. Nå gleder jeg meg allerede til neste års TellTur, og det blir med bæremeis og matpakke!

♥ Gå på aktiviteter med baby – Det finnes jo en del aktiviteter som arrangeres for de med baby. Jeg har selv tenkt at jeg vil benytte meg av aktiviteter som babysvømming, babysang, trilleturer og åpen barnehage når den tid kommer. Jeg har ikke satt meg sånn voldsomt inn i det helt enda, men jeg skal benytte tiden godt til å være med på alt som kan bidra med positivt input i livet til datteren min.

♥ Gjøre sosiale ting – Jeg har jo funnet på ting og tang med venninner når jeg har hatt gode dager i løpet av svangerskapet. Men mesteparten av tiden har jeg sittet hjemme i stuen og følt meg til tider ganske alene og ensom. Spesielt i helgene. Det eneste input av sosialt liv har jeg fått via snapchat. Nå er det ikke vennene mine som er kjipe som gjør at jeg følte det sånn! Det var jo fordi jeg lå over spybøtta de fire første månedene av svangerskapet, og deretter tok de fysiske problemene over. Så jeg var rett og slett ikke i stand til å delta på noe sosialt. Ja, så jeg savner det sosiale livet med venner, og det å kunne slå ut håret en kveld. Nå er det fortsatt en god stund til jeg kommer til å gå på fest og ta meg noe godt i glasset, men det finnes også andre måter å være sosial på. Og samtidig ha med baby! Gå på cafe for eksempel. Trille tur. Gå på shopping. Filmkvelder. Lage god mat med venner.

♥ Pusse opp – Jepp, jeg innbiller meg at det blir god tid til å pusse opp nå som jeg skal ha ett år fri. Såklart, det blir nok for det meste Andreas som må pusse opp imens jeg står og peker og forklarer hvordan jeg vil ha det. Men jo, jeg vil gjerne ha ett ordentlig vaskerom nå som skittentøyet dobles og gjerne tredobles! Og det ser jeg for meg at jeg får i løpet av permisjonstiden.

♥ Ta masse bilder – Såklart! Om jeg allerede tar masse bilder så blir det ikke mindre fremover, det kan jeg love dere! Som jeg såvidt har nevnt tidligere så skal jeg lage en såkalt babybok/barnebok for datteren min. Boken skal følge henne fra hennes første dag på jord og frem til kanskje første skoledag. Jeg har ikke helt bestemt meg, spørs hvor tykk den blir. Det blir uansett en babybok/fotobok med “Mine første år” som tema.

♥ Lage masse god mat – Jeg følger noen bloggere som har småbarn og baby, og mange av dem lager faktisk babymaten fra bunn selv. Det har jeg også tenkt å prøve når den tid kommer! Når det kommer til mat og matvaner her i huset så er det mange punkter vi må bli bedre på, spesielt nå som det kommer ett nytt familiemedlem og en ny sjef til husholdningen. Vi har jo bare vært oss to, det har ikke vært så nøye om når på dagen (eller kvelden) vi spiser middag. Eller hva vi spiser til middag. Samboeren tar seg gjerne ett pizzastykke til frokost liksom. Det håper jeg vi klarer å legge fra oss og heller starte opp med gode matvaner og noenlunde faste tider hvor vi spiser sammen. Men såklart, dette punktet gjelder kanskje ikke akkurat i permisjonstiden, det går jo bare i amming for baby sin del uansett.

♥ Lage julekort – Det er vel nesten ett must når man har barn? Lage fine, gammeldagse julekort og sende til kjente og kjære. Det har fortsatt ikke gått opp for meg at den første julen med ett lite barn ikke er lenger vekke enn 4 små måneder! 

OG IKKE MINST! NYTE MASSE BABYKOS ♥ ♥ ♥

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg