RESPEKTER OG AKSEPTER!

Naturen er for alle, ikke sant? Jeg som hesteeier setter stor pris på alle turstier jeg kommer over som kan brukes av hest. Om det ikke er lov med hest på en tursti så er det godt skiltet langs hele veien for dette. Og det må vi respektere, såklart. Man hører gjerne ofte om personer som er livredde hester og er kanskje redd for at hesten skal gå til angrep eller noe. Og det respekterer vi også. Vel, men hva med motsatt da? 

Ja, du leste riktig. Hva med motsatt!? Hva om turgåere går til angrep på hest og rytter!? Jeg opplevde nemlig det på fredag! Og jeg føler det er viktig for meg å fortelle dette, få det frem til allmennheten. Jeg mener hest og rytter altfor ofte blir sett ned på, og det er alltid kun den ene siden vi leser om i nyhetene, turgåernes. Denne gangen skal jeg komme dem i forkjøpet og fortelle hest og rytter sin side av saken! 

Jeg og venninnen min var ute på ridetur for å lufte hestene. Vi red fra stallen og kom etterhvert over på en tursti langs veien. Her red vi, ante fred og ingen fare, til det kommer to turgåere fremfor oss, ett eldre par. Vi rir rolig og forsiktig mot dem. Så begynner mannen plutselig å vifte med armene over hodet som om han skulle stoppe en taxi i fart imens han går mot oss. Jeg sier rolig til ham at han ikke må vifte slik med armene rett foran hestene fordi de kan bli redde. Plutselig bykser han frem og tar tak i hesten til venninnen min og river og sliter den i manen (håret) imens han banker hardt mot hestens hals. Hesten begynner å kaste på hodet og få panikk og vi ryttere aner fare på ferde. “Ikke hest her!!” skriker den eldre mannen og tar tak i tøylene til hesten og begynner å vri hesten rundt og rundt. De kommer seg etterhvert løs og traver noen meter bort.

Situasjonen eskalerer seg da mannen så springer bort og tar tak i min hest og begynner å banke løs på ham. Jeg blir redd og skriker av fulle lunger at han skal slippe hesten! Han drar hesten rundt og rundt ved å holde hardt i tøylene. Hesten gaper og blir sterkt forvirret der han blir dratt i alle retninger mens den eldre karen klamrer seg fast i luggen på hesten og river og sliter mens han kjefter “ingen hester her!” Jeg fortsetter å skrike “slipp hesten min!!». Jeg påpeker til ham gang på gang at det finnes ingen skilt rundt her hvor det står hest forbudt. Han fortsetter å slå hesten og drar ham mot veien. Han begynner så å dra i meg, som sitter oppå hesten. Jeg ser ingen annen råd enn å dra frem pisken og slå etter den febrilske mannen. Nå begynte dette å bli alvorlig farlig! Dette kunne ende ekstremt katastrofalt og jeg måtte få ham til å slippe hesten, både for dyret, mannen og min egen sikkerhet! 

Heldigvis sier jeg, heldigvis kom det en turgåer med hund forbi. Hun hadde nok hørt spetakkelet rundt hjørnet og så nå hva som var på ferde. Mannen nekter å slippe hesten, jeg sitter oppå rasende og fortvilet. Kona står bak ett tre og gjemmer seg. Venninnen min står bortenfor og får med seg hele greia. Damen med hunden sier til mannen at han må slippe hesten. Ved å henge slikt på ett så stort og sterkt dyr slik han gjorde kunne gjort stor personskade. Vi fortsetter å virre rundt og rundt med mannen hengende rundt halsen på hesten og jeg sparker febrilsk for å få ham til å slippe. “Hvis du ikke slipper den hesten så ringer jeg politiet!”. Damen med hunden truer med å ringe politiet om ikke mannen slapp taket. Og takk og lov for det. Han slapp taket, endelig, og kjeftet noe mot damen som jeg ikke fikk med meg. Han fortsatte å gå bortover veien sammen med partneren som jeg antok var kona. Jeg satt igjen, skjelven og full av adrenalin. Hesten var heldigvis rolig og vi fikk avsluttet turen på en rolig måte. 

Hvorfor er det alltid hest og rytter som blir straffet om noe slikt skjer? Skjer det en hendelse så er dem raskt oppe med å sette opp “Forbudt med hest” skilt på turstier. Men vi ryttere viser mye mer hensyn enn hva folk gjerne tror. Vi galopperer ikke fort forbi om vi skal forbi en turgåer. Jeg personlig sakker alltid ned farten til rolig gange når jeg skal forbi en turgåer. Som oftest får vi smil og fine kompliment når vi passerer. Okei, hva om hesten bæsjer? Hvis du ikke har lagt merke til det enda så vil jeg råde deg å gå med hodet senket neste gang du går tur. Hvor mye hundedritt tror du at du vil passere? Når hesten min gjør fra seg på en tursti, går jeg alltid av hesten og skofler skiten godt til side slik at ingen kommer til å tråkke på det. Og bare for å si det rett ut. Det er større sjanse for at du blir angrepet av en forbipasserende hund enn en hest! 

Det er meget begrenset av turstier som kan brukes av hest og rytter rundt omkring. Vi setter utrolig stor pris på alle stedene vi har lov til å ferdes med dyrene våre, og jeg vil tro at de fleste ryttere til hest vil vise hensyn og respektere andre turgåere slik at vi fortsatt kan nyte godt av naturen og stiene som andre. Hendelsen jeg nettopp har fortalt om skjedde på asfalt, altså veien før man kommer inn på stiene. Mannen hadde ingen grunn til å gå til angrep på oss slik han gjorde. Vi var ikke kommet inn på turstien, vi red rolig og kontrollert og det lå ingen avføring etter hestene på veien. Vi er tre vitner som kan fortelle hva som skjedde. Kanskje få opp ett skilt hvor det står «Hensynsfull ridning tillatt» slik at vi slipper å oppleve dette igjen? Eller noen andre for den saks skyld. Vi har alle rett til å bruke naturen, vi må respektere hverandre og akseptere at vi ikke er alene! Selv om noen ikke liker hunder så går man ikke til angrep på en forbipasserende med hund for det vel? Når man ferdes ute i det offentlige skal man respektere hverandre, uavhengig om du er mann eller hest! 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg