DET ER DET BESTE FOR HENNE

Jeg husker jeg la igjen noen hint på bloggen etter forrige veterinærbesøk om hva jeg hadde i tankene fremover. Jeg fikk aldri mulighet til å avsløre hva det var, men tenkte jeg ville fortelle det nå. Jeg har hatt ett lite ønske om å få valper på hunden min Kira. Hun er renraset border collie, perfekt størrelse (i mine øyne), har foreldre med papirer og en bestefar som har fått gode plasseringer innen gjeting. Hun fylte akkurat 6 år i sommer, som gjør at jeg har hatt henne i 5 år nå. Det er ganske sykt å tenke på hvor tiden ble av! 

Tanken på å få valper en dag har vært til stede i flere år. Om hun noen gang skulle få valper en dag, så hadde det blitt siste sjanse i år. Jeg var hos veterinæren tidligere i år for årlig vet sjekk, og da benyttet jeg meg av sjansen til å høre med han om hva han mente om valper på Kira. Størrelsen hennes, størrelsen på hannhunden, at begge hundene var friske, om hun var for gammel. Jeg spurte og grav om spørsmål og svar. Veterinæren sa at det ikke skulle være noe problem for henne å få valper senere, men jeg har satt det som en liten regel at 6 år for det første kullet er gammelt nok. Jeg synes ikke det høres forsvarlig ut å få førstegangs valper på en “gammel” hund.

Etter klarsignal fra veterinæren begynte jeg å planlegge. Fant en perfekt hann med papirer og godt lynne. Tok kontakt med eieren og avtalte møter og diverse. Vi var på besøk hos han flere ganger slik at hundene kunne bli vant med hverandre frem til tiden var inne. Men løpetiden kom på en ganske dårlig timing. Vi begge eierne var bortreist akkurat i de dagene det teller som mest. Vi har heller ikke avtalt noen møte senere for å prøve likevel. Men jeg er faktisk ikke lei meg for det. Faktisk er jeg noe lettet. 

Da løpetiden kom og vi ikke hadde mulighet til å gå gjennom parringen, så tenkte jeg bare at det måtte være skjebnen. Jeg hadde tenkt gjennom alt det fæle som kan skje under en graviditet og fødsel. Kira er veldig liten i størrelse, så risikoen for keisersnitt var en sentral tanke for meg gjennom planleggingen. Ei venninne av meg hadde akkurat skrevet på facebook om en valp hun hadde tatt imot etter at moren døde under fødselen. Jeg vil rett og slett ikke ta den risikoen for at det kan skje med Kira! Jeg tror ikke jeg lenger vil ha valper på henne. Selv om det hadde vært utrolig søtt å hatt mange små Kira’er løpende rundt i stuen! Jeg vil heller unngå den risikoen og ha henne i mange, mange år videre, enn å ta den sjansen og risikere at hun lider og dør under en fødsel, eller at graviditeten går skeis på en eller annen måte. Jeg vil jo ha henne i så mange år som overhode mulig. Det er absolutt ikke verdt det, og rett og slett en avgjørelse jeg tok i siste liten. Og det tror jeg var en rett avgjørelse. 

Jeg er så uendelig glad i Kira. Hun er min klippe i livet og beste venn. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten henne, og jeg har forberedt meg på den dagen hun ikke er her lenger helt siden jeg hentet henne for 5 år siden. Når den dagen kommer er jeg redd jeg aldri kommer til å bli meg selv igjen. Grunnen til at jeg ønsket valper var å kunne beholde en selv og få følelsen av at Kira fortsatt er med meg den dagen hun ikke er her lenger. Føre slekta videre kan man si. Noen vil kanskje si jeg er egoist som tenker slik, andre vil forhåpentligvis se litt dypere enn som så. Men pr. dags dato blir det ingen valper å vente i fremtiden. Sorry, not sorry. But sorry still, hvis man kan si det på den måten? Følelsene og tankene er så splittet på dette området nå. I tillegg til risikoer og helse så må man også tenke på at det finnes nok av hunder der ute som allerede behøver ett hjem. Og jeg vet også at det er ikke bare bare å avle på hunder, selv om de er renrasede. Jeg tenker jeg overlater det til de som virkelig kan det, så får jeg heller kose meg med Kira og nyte hver dag jeg får med henne i fremtiden. 

Hva tenker du om avgjørelsen min og grunnen bak dette?

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg