JEG HAR ALLTID HATET DEM

Om noen stilte meg spørsmålet om det var en ting jeg ville forandret på når det kom til kroppen min… så hadde svaret mitt vært soleklart. Jeg ville forandret på fregnene mine. Å ikke ha fregner! Jeg har alltid hatt fin hud, hverken oljete eller tørr, og ikke særlig plaget med mye kviser heller. Men fregnene, de kunne jeg vært foruten. Det var for noen år tilbake. Men, om noen hadde stilt det samme spørsmålet i dag, tror jeg ikke svaret hadde vært det samme nå.

Fregner. Jeg har alltid hatet dem. Ble født med dem, og har dem fortsatt. Selvfølgelig. Har dem gjennom alle årstidene. Om vinteren er de lyse og svake, om sommeren er de sterke og tydelige. Jeg tror ikke man kan bli kvitt dem sånn uten videre. Jeg har virkelig hatt min kamp med disse flekkene i ansiktet. Spesielt vanskelig var det da jeg begynte på ungdomsskolen. I barndommen var de ikke så viktige. Ingen bekymrer seg om utseende i barndommen, håper jeg! Man hadde jo ingen bekymringer i den alderen! Bare lekser og lure på hva det var til middag. Jeg husker da jeg begynte å bruke sminke for første gang. Foundation og pudder. Jeg tror jeg gikk i 10’ende klasse. Da prøvde jeg meg litt ut på forskjellig, men begynte ikke med sminke på daglig basis før første videregående! På den tiden var ikke sminketrenden så gjennomført som det er i dag. Dessuten fantes det lite av sminkevideoer på youtube som kunne gjort ting lettere. Kanskje det fantes, men jeg var ikke den mest oppdaterte på den fronten. Jeg tenkte ikke på å bruke dyre merker innen sminke, det var ikke aktuelt. H&M funket bra nok, det billigste som var. Om foundation ikke passet min hudtone? Shit og, det betydde lite og ingenting, så lenge fregnene var dekket! I en senere periode var det så gale at jeg sminket meg bare om jeg skulle ned på butikken en kjapp tur. Jeg ville ikke vise meg frem uten sminke, for da kom fregnene til syne. 

I dag er ting helt annerledes. Jeg går ofte uten sminke, så og si hele tiden faktisk! Jeg sminker meg kun om jeg skal ut på en lørdagskveld eller om jeg og venninnen min skal ha photoshoot. Jeg har merket godt på at pengebruken på sminke er betydelig redusert, og godt er det! Ingen hemmelighet at sminke er dyrt, og man blir jo lett påvirket til å kjøpe ditt og datt for å få den og den looken, både gjennom instagram og youtube men også gjennom venner. Det er mye jeg kan føle meg påvirket til, men jeg lar meg sjeldent bli påvirket av sminke. Jeg er glad for at jeg endelig har selvtillit nok til å gå på butikken uten å måtte sminke på meg en maske først. Nå plages jeg ikke lenger av fregnene mine. Jeg har lært meg å like dem. Dessuten får jeg ikke farge i ansiktet om jeg skal bruke sminke hele dagen! Her får dere se meg helt 100% sminkefri. Med kviser og det hele. Uten glatt og plettfri hud. Uten øyenbryn for den saks skyld, de er jo så lyse nå etter å ha blitt bleiket av sola at du nesten ikke ser dem engang! Jeg skal gå å farge dem når jeg tar ferie om noen uker. Jeg vil også bleke håret platinablondt, men tror jeg skal vente til etter sommeren. Vi får se hvor mye håret blir bleket naturlig av solen først.

Fun fact: Man sier at huden ser så glatt og plettfri ut med sminke. Men har du strøket over ansiktet ditt med hendene en kveld etter at du har fjernet sminken og tatt på deg nattkrem? Det er smooth skin det. No makeup. Just you! 

Og imens vi snakker om det.. Nå om sommeren, ser jeg nesten brunere ut i ansiktet enn om jeg kanskje ikke hadde hatt fregner. Jeg får så mange nye fregner av solen at til slutt blir dem liksom blendet inn med resten og plutselig er jeg bare brun! Bare se her på bildet under fra 2014, da jeg var i Tyrkia. Her har jeg null sminke på meg og fregnene synes ikke engang. Hvilke fregner? Når jeg sier null sminke så mener jeg foundation og pudder. Du skjønner, sminken min ble altfor lys etter noen dager. Jeg så ut som ett spøkelse i ansiktet i forhold til resten av kroppen. Jeg måtte bare droppe sminken og holde meg kun til mascara. Savner brunfargen tho!

Nei, fregnene plager meg ikke så mye lenger. Det er dager hvor jeg ønsker at jeg kunne slippe dem, men stort sett enser jeg dem ikke en tanke. Jeg elsker dem! Jeg er ikke meg uten dem ♥

Har du fregner? Elsk dem! 

4 kommentarer
    1. Du er jo vakker. Flott med fregner synes jeg. Man får være som man er, det er nok det beste. Jeg ser at Isabell har fått komplekser for baken sin nå, og den er til og med operert. Hun har fått mye negativ kritikk og dette har gått inn på henne. Jeg synes meget synd på henne. Folk må virkelig tenke seg om når de kommenterer utseende til en person. Uansett om det er kjendis eller en “vanlig” person.
      God helg <3

    2. Det finnes flere rødhårede i min slekt, så jeg er så vant til fregner at jeg ihvertfall ikke reagerer eller ser dem. Selv får jeg noen få svake på nesen om sommeren.
      Synd folk skal få komplekser for alt mulig, men flott når de overvinner egne komplekser. 🙂

    3. She: Jeg er faktisk misunnelig på de som kun får slike små søte fregner på nesen! 🙂 Det synes jeg er skjønt <3 Ser forresten mange har begynt å tegne falske fregner og det er kommet egne produkter innen sminke som skal gi deg naturtro fregner. Plutselig føler jeg meg heldig <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg