SANDNØTTER

Jeg er voldsomt sen med julebaksten i år. Og jeg som skrøt sånn over at i år skulle jeg være tidlig ute slik at jeg bare kunne nyte hele desember uten å stresse. Vel, nå begynner jeg å stresse litt. 

Min første sort av De Syv Sorter ble sandnøtter. Jeg vet ikke engang om jeg har syv sorter, men noen sorter blir det ihvertfall. Sandnøtter, eller sandkaker som jeg egentlig kaller dem, er en av mine absolutte julefavoritter! Sandkaker sammen med ett glass iskald melk, mmmhmmm. Disse bakte jeg i dag før jeg gikk på trening. Eller, deigen ble lagd noen dager i forveien. Det sies at deigen er best over natta, da den skal være i kjøleskapet og kjøle seg før bruk. Ikke vet jeg helt hvorfor, men oppskriften sier så. 

Jeg skal ikke si at oppskriften er så enkel at alle kan lage den. Alle kan sikkert lage den, men å få de runde og fine og perfekte? Det kan ihvertfall ikke jeg! Mine ble ikke i nærheten av å se ut som sandkaker, de så heller mer ut som sandplater. Så oppskriften er nok veldig enkel, men det er bare det å få dem runde og faste som kan være litt tricky. Her er oppskriften:

 150g melange margarin

1 dl sukker

❤ 1 egg, lett pisket

❤ 140g potetmel

❤ 100g hvetemel

❤ 2 ts vaniljesukker

1/2 ts bakepulver

Rør romtemperert Melange og sukker lyst og luftig. Tilsett egget. Sikt på det tørre. Arbeid deigen godt sammen og la den hvile en times tid, eller over natten slik jeg gjorde. 

Trill små kuler som vist på bildet over, og stek kakene ved 200 grader i ovnen i ca.10 minutter. Avkjøl på rist. 

De smakte ihvertfall som sandkaker, og gode ble de! Om de ser ut som dem er en annen sak. 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg