MITT GRØNNE, FALSKE TRE GOD DAG

Nå kan julen bare komme! Jeg har skaffet meg juletre og det er allerede kommet på plass i stua.

I går handlet jeg meg ett falskt juletre som jeg regner med jeg kommer til å ha i mange, mange år. De falske juletrærne blir bare finere og finere for hvert år. Nå er de så flinke med å lage falske trær at jeg hadde bestemt meg for å investere i ett stort og fint tre jeg kan ha lenge, og som ikke minst er fint og kan ligne på ett ekte tre. Ett falskt tre kan koste flere tusen kroner, men på sikt sparer man det inn igjen i løpet av noen år. Tenk hvor mye penger som går til å kjøpe ekte tre, som man må kaste når jula er over, for deretter å kjøpe nytt neste år!

Jeg var kjapt innom Hageland for å sjekke ut deres kolleksjon av falske trær, men syntes de er litt dyre. Mitt tre kostet 1999,- på Europris, og lysene var inkludert. Lysene var faktisk festet til treet, ferdig montert altså, noe som gjorde monteringen mye enklere. Og det er kjempefint! Resultatet ble mye finere enn jeg hadde tenkt meg. Treet er ett ordentlig blikkfang, jeg må se på det sånn annenhvert minutt liksom! 

Siden jeg begynte å pynte til jul, har jeg funnet ut at jeg ikke har så mye julepynt som jeg trodde jeg hadde. Før bodde jeg jo i ett hus som kanskje var 1/3 av det huset jeg bor i nå, så kanskje det kan ha noe med saken. Da hadde jeg ikke så mye plass som det jeg har nå. Mitt tidligere tre var også mye mindre, så jeg måtte til med litt innkjøp av juletrekuler i sølv for å dekke hele treet. Mange foretrekker å pynte med kun en eller to farger, men jeg kjører på med alle tre julefargene; rød, gull og sølv.

Det som er litt kjipt er at kulene ikke kommer med ferdige løkker til å feste på treet. Neida, jeg må sitte og surre en tråd gjennom hver og en av kulene. Og det tar jo litt tid for å si det sånn. Hvorfor det egentlig? Hvorfor følger det ikke løkker med på kulene? Det er det samme som når vi må kjøpe sykkel uten pedaler. Altså.. jeg klager ikke. Mens jeg jobbet med dette hørte jeg på julemusikk og koste meg riktig så mye. Men, hvorfor?

Noen pynter tre lille julaften, andre tidlig i desember. Jeg er faktisk sen i år, for jeg pynter som oftest 1.desember. Da kan jeg nyte blikkfanget i noen uker før jeg må ta det ned igjen. Jeg personlig skjønner ikke hvorfor folk venter helt til lille julaften med å ta frem treet. Jeg vet det er tradisjon og alt det, men man får jo såvidt ta det frem før det skal vekk igjen. For meg skal treet være pyntet 1.desember, eller i løpet av den første uken i desember, senest. Nå er jo jeg kanskje litt over gjennomsnittet glad i julen også, og det er ikke alle som er såå glad i julen som meg, så vi har nok litt forskjellige meninger her. Når pynter du juletreet?

Dere skal få se treet litt bedre senere, ferdig pyntet. Bildene her tok jeg i går kveld, så de ble veldig mørke. Skal ta bedre bilder om litt ❤

5 kommentarer

Siste innlegg