NEDSNØDD SNØMANN

Det ene punktet mitt på oktobers må-gjøre-listen bestod av å se “Snømannen” på kino. Det har jeg gjort, og tenkte jeg skulle komme med en anbefaling til dere. Men husk, det er kun min anbefaling. Du trenger ikke mene det samme. In fact, du kan faktisk være helt uenig i det jeg skriver, og likevel kan vi være venner 🙂

Min anbefaling til dere: Ikke gidd å bruk pengene deres på denne filmen. Men om du likevel ønsker det, så anbefaler jeg deg å stoppe å lese her nå, for det kommer noe spoilere om filmen nedover. 

Jeg hadde sykt store forventninger til denne filmen. Jo Nesbø er en fantastisk forfatter, og jeg har selv lest mange av bøkene hans. Jeg har faktisk tenkt at det er på tide noen lager film av bøkene hans, og endelig tok en svenske initiativet! Derfor syntes jeg det er virkelig synd at filmen ikke stod til forventningene. For selv om den hadde fått meget dårlige anmerkninger så hadde jeg likevel ett lite håp om at det kun var noen meget spesielle filmkritikere som stod i veien for at filmen kunne ta av på kinolerretet. 

Det er mye i filmen som kunne vært annerledes, og burde vært annerledes. Mulig det da hadde blitt en annen tone hos filmkritikerne. For eksempel; Handlingen foregår i Norge, Bergen og Oslo. Det blir da helt feil, i mitt hode, at rollene snakker engelsk!? Jeg irriterte meg over dette gjennom hele filmen. Jeg skjønner at filmen skulle bli en internasjonal krimfilm som skulle nå ut til verden og da er det som regel engelsk som gjelder. For akkurat denne filmen fungerte det bare ikke. Sorry not sorry. 

For det andre. I krimserier og filmer er det kjekkeste som filmseer å finne løse tråder og lete etter spor som kan avsløre hvem morderen er. Hele poenget med krimsjangeren er mysteriet om den ukjente morderen og dens taktikk på å sløye ofrene sine en etter en. Og man stiller seg spørsmålene; Hvem er morderen? Hvem er nestemann? Hvor skjer det? “Snømannen” gir meg ikke denne spenningen. Faktisk er det ganske få spenningstopper i denne filmen og til syvende og sist kan seeren føle at filmen er ganske langdryg. Laaangdryyyg. Høydepunktet, og det eneste grøssergyset i hele filmen, var da vi fikk se ett snart tilbakeblikk hvor morderen skyter hodet av offeret. Yeii..? Mer takk. 

Det ene er at man kan tenke seg kjapt til hvem morderen er, men så har vi alle de ubesvarte spørsmålene på; hvorfor? Åpningscenen er ett perfekt eksempel når det kommer til ubesvarte spørsmål. I ettertid når jeg tenker på det, var det hele bare helt merkelig og muligens lite gjennomtenkt. Mor, sønn og en mann sitter ved kjøkkenbordet. Mann stiller sønn spørsmål i norsk historie (se der, der har vi det igjen. Den norske tråden). Sønn svarer feil, mann slår mor. Sønn løper ut og bygger snømann. Mor har sex med mann. Sønn ser dem, og mann kjører avgårde. Mor kjører etter med sønnen i bilen. Velger å ta selvmord ved å kjøre ut på ett islagt vann. Sønn kommer seg bort og blir totalt skadet i hodet. Psykisk. Altså, jeg snakker jo bare for meg selv, men det her hang jo lite på greip, eller hva? bare en eneste løs tråd uten noen ende eller forklaring. 

Boka har altså alt en trenger for å lage den ypperlige thriller-krim-filmen, Jo Nesbø serverer handlingen på sølvfat. Regissøren er bare ikke sulten nok. Filmen kunne, og burde, vært mye mer spennende, skremmende og engasjerende. Mulig filmskaperen har tenkt seg ut sin egen lille historie? For jeg har lest Snømannen, ihvertfall de første kapitlene, og det var ikke slik jeg så det for meg i mitt hode. Ikke i nærheten engang. Filmen får terningkast 2 av meg. Så mitt tips til dere. Ikke bruk tid og penger på denne, men om du vil, vent til dvd’en kommer ut. Da har du ihvertfall mulighet til å se den flere ganger (om du virkelig gidder det) og kanskje du finner svaret på “hvorfor” som jeg aldri fant ut av? Noe annet jeg undrer veldig på er hvordan de har klart å lage en helsikkes spennende trailer ut av en film som mangler den store hovedingrediensen; nemlig spenning. Traileren kunne du sett nedforbi om youtube bare hadde holdt seg til de tidligere del-innbygg-lim-inn oppskriftene sine, men nei. Se traileren HER du og gjør opp din egen mening 🙂

1 kommentar
    1. Jeg har hørt veldig mye dårlig om den filmen, og det har gjort at selv om jeg hadde veldig lyst til å se den tidligere, har jeg mistet helt lysten! Det er mange som deler ditt syn på filmen dessverre :/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg