SOM PLOMMEN I EGGET

For tiden synes jeg at jeg er blitt mye flinkere med tanke på kostholdet! Jeg handler sunt, spiser sunt og leker meg på kjøkkenet ved å skape attraktive måltider, lage nye matretter og utforske det som før var farlig og skummelt. Brokkoli for eksempel. Selvfølgelig blir det til at jeg av og til koser meg med snop og sjokolade. Og i helgen koste vi oss med pizzabakeren! Men det var kun ett nødstilfelle. Andreas skulle egentlig lage hjemmelaget pizza, men oppdaget da han kom hjem fra butikken at han hadde kjøpt kjøttdeig med grønnsaker i! Det ble litt sutring og sturing først, men vi bestemte oss for å prøve. Det smakte helt J*****.

Meeen, over til poenget mitt. En fin vane jeg har begynt med er å passe på at jeg spiser nok… egg! Egg er bra, det er sunt, og det er så lett å tilberede. I tillegg til at jeg nå for tiden prøver å ta av noen kilo er egg helt perfekt for meg. Jeg har alltid vært glad i egg, men etter at jeg leste alle de positive sidene med egg, har jeg prøvd å få i meg hvertfall ett egg om dagen. Vet du hvor positivt egg kan påvirke kroppen din? Vel, her har du hvertfall noen punkter som kan gi deg nok motivasjon til å invitere egget inn i ditt daglige kosthold: 

Egg er perfekt om du ønsker å gå ned i vekt – Egg inneholder proteiner og fett som gjør at å spise egg gir deg en langvarig metthetsfølelse. Det fører igjen til at du spiser mindre, men får likevel i deg masse av vitaminer og mineraler som kroppen din trenger. Tidligere spiste jeg en liten baguett, gjerne to til frokost! Ved å legge til egg, klarer jeg nå kun en halv baguett med egg som pålegg. Da har jeg også ett egg utenom som jeg spiser rett fra skallet. 

Egg er så enkelt å tilberede – Man kan lage så mye godt ut av egg, og om man vil ha egg til frokost kan man gjøre dette både kjapt, godt og enkelt! Kokt egg, stekt egg, eggerøre, omelett. Det finnes så mange varianter at det aldri blir kjedelig!

Egg gjør så uendelig mye godt for kroppen – Egg inneholder en rekke viktige næringsstoffer som kroppen trenger i det daglige, bortsett fra vitamin C. Drikker du da ett glass appelsin- eller fruktjuice har du dekket dagsbehovet du trenger for en utfordrende hverdag. Egg inneholder også kolin som er viktig for læring og hukommelse. Spiser du produkter med mye jern, som egg, har dette også en påvirkning på øynene. Jernrike matvarer kan redusere risikoen for grå stær med opptil 20 prosent, og egg er også en viktig kilde til antioksidantene lutein og zeaxanthine, som er viktige for å opprettholde sunne øyne. Og ja, jeg holdt nesten på å glemme vitamin D! Egg er en av de få naturlige kildene til vitamin D, som er viktig for opptaket av kalsium og for at skjelettet skal holdes sterkt og intakt. Og jenter, egg er med på å holde hår og negler sterke. Mange opplever at håret vokser raskere om de spiser mer egg! 

Egg er billig – Egg er ett billig alternativ om du er ute etter en næringskilde som gir deg påfyll av alt det kroppen trenger. Glem dyre kosttilskudd som liksom skal løse alle problemer med en pille. Ta deg ett egg! Seriøst. 

Så, skal det være ett egg til frokost?

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg