Ut med morgenbrødet

Jeg har bestemt meg for å få meg en litt bedre matvane når det kommer til frokost. Jeg er så veldig glad i brød, og kan spise flere brødskiver per måltid fordi jeg synes det er så godt! Derfor skal jeg nå i en periode prøve å kun spise knekkebrød til frokost, og forhåpentligvis spiser jeg mindre. Jeg skal også legge til ett glass vann før frokost, slik at jeg føler meg mettere. Jeg har hatt opptil 3 måltider med brød, og det synes jeg blir litt mye. Så på kvelden kan jeg heller unne meg ei brødskive, som en belønning for å ha kuttet ut ett brødmåltid den dagen. 

Nå er det jo slik at brød nå til dags kan være minst like sunne som knekkebrød. Det finnes jo så mye forskjellig, både i butikk og oppskrift du kan bake selv. Forskjellen på brød og knekkebrød er at brød inneholder gjær (selv om gjær ikke har så veldig mye betydning), og knekkebrød inneholder mer fiber og fullkorn. Siden knekkebrød er så tynne inneholder ett knekkebrød omtrent halvparten så mye kalorier som en skive brød. Men igjen, så blir du fortere mett av å spise brød. To knekkebrød metter omtrent som en skive brød. Gjerne føler folk at de blir mer mett av å spise to knekkebrød fremfor å spise en skive brød. Tanken som spiller deg ett puss. Det vil jo da føre til at du får ett lavere kaloriinntak og dermed går ned i vekt. Dette har jeg lest meg opp om på nettet, av såkalte eksperter. Så da velger jeg å tro på det, til jeg har bevist det motsatte 🙂 Men så har du sånne som meg da, som før i tiden kunne spise 6 skiver til ett måltid uten problemer. Ble aldri mett. For det er så godt, og jeg hadde ingen sperrer. Nå i voksen alder har jeg heldigvis klart å begrense meg, takk gud for det. 

Nei nå snakker jeg meg helt vekk her. Hunden står og tripper fordi jeg har sagt “skal vi gå tur” 5-6 ganger mens jeg har sittet å blogge. Det blir en kjapp joggetur rundt norheimskogen, så får vi se om jeg tar meg en styrkeøkt etterpå. Vi snakkes! 

“Skal vi gå tur?”

8 kommentarer
    1. Haha, godt å høre at det er flere som er glade i brød. Jeg levde på lavkarbo en stund og herregud, som jeg savnet skikkelig godt og mykt brød. Er jo snadder 🙂
      God helg!

    2. Dette gjorde jeg for noen uker siden faktisk. Jeg er så glad i brød, kan spise 3-4 ekstra skiver etter at jeg er mett bare fordi jeg syntes det er godt! Så jeg byttet først over til knekkebrød, men så syntes jeg det også var så godt. Så nå har jeg gått over til havregrøt, det er godt – men man blir veldig mett! Digg 🙂 Ønsker deg en fin dag 🙂

    3. Mabr: Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Så mye som er godt, og sunt! Havregrøt har jeg faktisk ikke smakt før, høres ut så ett veldig greit måltid som frokost 🙂 Ha en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg