Klassiske lapper

Det er jo ikke helg uten godsaker! Denne fredagen skal vi kose oss med hjemmelagede lapper. Namm.. 

Sunne oppskrifter står i hodet på meg for tiden. Hjemmelaget mat, desserter, godsaker, alt skal helst være så sunt som mulig. Så jeg fant en fin oppskrift på lapper som jeg ville prøve ut i kveld. Sukker ja, men lite fett. Det bør vel telle? Ser ikke disse bare nydelige ut da? Kanskje ikke mine da, jeg har det ikke lett med å lage runde ting. Men de var fantastisk gode! Oppskriften sier “til 12 personer”. Jeg vet ikke om de mener 12 stk lapper, eller mat for 12 personer. Uansett, mange ble det hvertfall, og vi har nok til en fin lunsj til i morgen.

Ingredienser:

 6 dl kefir

 7.5 ss sukker

 3 egg

 1.5 ts natron

 1.5 ts hornsalt

 6 dl hvetemel

Fremgangsmåte:

  1. Visp sammen kefir, sukker og egg.

  2. Sikt natron og hornsalt med hvetemelet og ha dette deretter i bollen. Bland alt raskt sammen til en klumpfri røre. 

  3. Varm opp stekepannen og stek passe store lapper på middels varme. La lappene steke så de blir gylne på undersiden før du snur dem med en stekespade og steker et par minutter på den andre siden også. Det står i oppskriften at du ikke trenger fett i stekepannen, men jeg synes det var lettere å steke med litt stekesmør. Lappene sveller litt opp under stekingen.

  4. Server nystekte lapper med syltetøy ved siden av. Eller med sukker, som Andreas liker best. 

  5. TIPS: Sjokoladelapper lager du enkelt ved å blande en liten håndfull sjokoladebiter i deigen. Dryss i tillegg noen oppå lappene mens de steker og før du snur dem. Dette skal jeg gjøre neste gang!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg