Å redigere bilder er ikke en synd

Jeg er en av “synderne” som stort sett alltid redigerer bilder før jeg legger dem ut, enten det er her på bloggen eller på facebook. Jeg går aldri så langt at jeg photoshoper meg slankere, fikser formen på ansiktet eller noe annet som gjør at det ikke ser ut som meg. Det har jeg aldri gjort, og dessuten kan jeg heller ingenting med photoshop. Heldigvis. Av og til blir man litt blind med redigeringen, så det kan ofte bli for mye. Men farger, kontraster og litt små effekter skader sjeldent. Daglig ser jeg bloggere som over-redigerer bildene sine, tydelig, og mange lesere er ikke nådige når de kommenterer nettopp dette. Og det er synd. Derfor vil jeg tipse dere om to typer redigeringsprogram jeg bruker, som gir fine bilder om man bare vet å bruke effektene riktig. Som sagt, jeg har ikke photoshop, men jeg har noe annet som er minst like bra.

Når jeg redigerer bilder, bruker jeg Photoscape som du kan laste ned gratis HER. På photoscape endrer jeg lys, kontraster og dybde. I tillegg kan du legge til objekter som stjerner, bling og tekst i forskjellige skrifttyper. Mulighetene er mange! For å legge til litt fargeeffekter bruker jeg nettsiden ipiccy.com. På bildet under har jeg brukt litt fargeeffekter fra ipiccy.com. Denne siden er jeg relativ ny på selv, så jeg holder på å bli kjent med de ulike effektene og metodene for å få finest mulig bilder. Å redigere bilder gjør at bloggen ikke alltid ser identisk ut, innlegg etter innlegg, med samme farger og kontraster på alle bildene. Med måte selvfølgelig! Så ikke føl at du lyver eller er overfladisk ved å pynte på fasaden. Det er bare med på å gi helheten fargespill og variasjon. Og det liker vi, både skribenter og lesere! Min mening.

6 kommentarer

Siste innlegg