Redd Taxi hestene!!

Kanskje dere allerede har lagt merke til det, kanskje ikke. Så derfor vil jeg skrive litt om det og dele det videre slik at flere får øynene opp og blir bevisste på det. Dere vet nok alle hva jeg mener når jeg sier ordene taxi – hester – syden. Jepp, som jeg trodde! Jeg meldte meg inn i en gruppe i går på facebook som lyder som følgende: Stop Horse Taxi in Alanya! Jeg ble nysgjerrig, som jeg så ofte blir når jeg leser hest eller en plass jeg har vært noen ganger. Men taxi hester er ikke noe som bare foregår i Alanya. Det foregår så og si i alle sydenland. Men bare for å begynne ett sted..

Ja, det hadde vært hyggelig å tatt med familien på en rundtur i en superstilig hestevogn. En taxitur utenom det vanlige. En familie på 5, to voksne, tre barn. Og datteren din elsker jo hester! Hesten foran vognen er sliten og øynene holder på å falle sammen. Men det ser ikke dere, for dere er opptatt med å betale kusken 10 lire pr person for en rundtur i den fantastiske, men trafikkerte byen. I sola er det 35 grader ++. Hesten har ikke fri tilgang på vann, noe enhver levende sjel bør ha i en slik hete. Dere går av vognen, hilser til kusken og vinker farvel. Senere på kvelden møter dere kusken igjen. Dere vinker og smiler og går videre. Dere tenker ikke over at det er den samme hesten som drar vognen nå, som også dro dere rundt og rundt på tur tidligere på dagen. Hadde dere lagt merke til det, ville dere sett hvor radmager hesten var. At du kunne telle ribbebeina på den. At den hadde sprukne hover etter å ha travet rundt på asfalt hele dagen. Drar du den ikke litt langt nå? Nei! Dette er realiteten!


Jeg mener.. Om dere kommer over slike taxier når dere er i utlandet, vær så snill, ikke støtt denne bransjen!! Dette er dyr som ikke har det bra. Dette er kusker som ikke har peiling på hestestell! Jeg skal fortelle dere en ting. For noen måneder siden gav jeg bort en del hesteutstyr. Det kom ei dame til meg, som hadde fått lov til å hente dette. Hun var russisk, men snakket godt norsk. Hun fortalte meg, at hesteutstyret skulle hun sende ned til Tyrkia. Hun skulle gi det til hesteeiere som trengte det. Spesielt hesteeiere som brukte hesten sin som taxiattraksjon. Hun reiste ofte ned selv for å gi dem opplæring i hestestell og vise dem hva de kunne gjøre for å gi dyrene sine ett bedre liv. For det er slik det er, de har absolutt ikke peiling. Vi har kommet så mye lenger i utviklingen når det kommer til hestestell! Denne damen var da altså utdannet hovslager, så hun fikset ofte hovene til hestene der nede, som en slags veldedighet. Hun hadde sett mye elendighet, ting vi turister ikke ser når vi går i gatene og ser hestene stå linet opp på rekker. Hun kunne fortelle meg, at hun hadde sett noen brenne hovene til hesten, for å få sprekkene til å smelte sammen igjen. Ja, de brant hovene til hestene! Og ofte fikk ikke hestene mat mer enn en gang om dagen. Takk og lov for at vi har mennesker som henne! Og jeg tror vi kommer langt med å opplyse flere om dette, slik at vi sammen kan boikotte denne bransjen som sender så mange hester ut i en elendig tilværelse og til slutt en pinefull død. 

Det finnes kanskje unntak, en hesteeier som tar vare på hestene sine. Men de fleste er like. De tenker mest mulig penger, og minst mulig utgifter. Hestene der står i solsteken fra morgen til kveld. Dette er såklart kun i sommersesongen. Om vinteren blir de ikke trent. Det kan du se på muskulaturen til hestene. Det finnes ikke muskler på kroppene, bare marg og bein som stikker ut fra hoftene. Så, plutselig skal de ut i hardtrening på sommeren, i stekende hete, med utstyr som ikke engang passer! De er bundet fast, to og to, slik at det er kun nakkene som blir belastet når de løper rundt på asfalt med vogner fulle av turister. De har ofte for små sko, som igjen fører til halthet. Slike hester har mistet livsgnisten for lengst. De løper og løper til de kollapser. Har du noen gang prøvd å klappe en taxi-hest foressten? Vel, jeg har, og du får neppe slik kontakt som du hadde fått om det var en frisk hest. De står der, med tomme, triste øyne og bare venter på neste oppdrag.

Bildene er tatt av Linda Solheim

Ingen dyr har på noen måte fortjent ett liv som disse hestene du ser på gatene i sydenland. Og da mener jeg hvilket som helst land dette foregår i. Ta en ekstra titt på bildene! Ser de lykkelige ut? Denne businessen vil ikke ta slutt før vi boikotten den totalt. Det er god marked for det, fordi folk ikke er klar over hva som er realiteten bak dette. Dette vil fortsette så lenge turistene bruker denne tjenesten. Så tenk deg ekstra nøye om før du drar barna bort til underernærte og tydelig mishandlede hester og sier dette er greit! For det er det ikke! Følg facebooksiden Her!

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg